Treść strony

BURMISTRZ MIASTA GOLUBIA-DOBRZYNIA WYRAŻA SPRZECIW WOBEC PLANOWANEJ TRASY LINII KOLEJOWEJ CPK

Informujemy, że Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia Mariusz Piątkowski w piśmie z dnia 21 marca 2023 r., skierowanym do Zarządu Spółki Centralny Port Komunikacyjny Spółka z o.o., wyraził sprzeciw wobec wariantów trasy linii kolejowej w granicach miasta Golubia-Dobrzynia przedstawionych na spotkaniu z 6 marca br., dotyczącym realizacji zadnia pn. „Opracowanie Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomicznego (STEŚ-R) inwestycji pn. „Budowa linii kolejowej nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk–Grudziądz–Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej nr 5 na odc. Grudziądz–Gdańsk”.
W treści pisma, wysłanego również do wiadomości: Prezesa Rady Ministrów, Ministra Infrastruktury, Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Infra-Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i Transprojekt Gdański Sp. z o.o., czytamy: „Proponowane lokalizacje wariantów przebiegu linii kolejowej mają istotny, negatywny wpływ na elementy funkcjonowania Gminy Miasto Golub-Dobrzyń jako wspólnoty mieszkańców i jednocześnie jednostki samorządu terytorialnego. Inwestycja ta znacząco wpłynie na tereny objęte obszarem inwestycji oraz na tereny przyległe. Przedstawione warianty linii kolejowej będą mieć negatywny wpływ nie tylko na strategiczną infrastrukturę miasta Golubia-Dobrzynia, tj. oczyszczalnię ścieków i ujęcie wody, na co we wspólnym sprzeciwie wskazują Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Golubiu-Dobrzyniu oraz Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia w sprzeciwie z dnia 21.03.2023 r., projektowana linia będzie niekorzystna dla mieszkańców miasta, jak i właścicieli gruntów znajdujących się w rejonie planowanej inwestycji. Przebieg projektowanej trasy w przedstawionych wariantach zaplanowany został przez tereny już zurbanizowane, co spowoduje konieczność przesiedlenia części lokalnej społeczności, wyburzeń budynków mieszkalnych czy gospodarczych, które są miejscem życia i pracy wielu mieszkańców oraz dorobkiem całego ich życia. Wskazać należy, że inwestycja przyczyni się do spadku wartości nieruchomości w pobliżu linii, za które to nieruchomości mieszkańcy nie otrzymają odszkodowań, a powstanie tej inwestycji w żaden sposób nie przyczyni się do ich rozwoju. Projektowana trasa będzie mieć negatywny wpływ na warunki życia mieszkańców miasta, na co Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia nie wyraża zgody.
Wskazać należy, że inwestycja w zaproponowanych wariantach w żaden sposób nie przyczyni się do rozwoju miasta, a będzie wiązać się z koniecznością zmiany strategii samorządu gminy oraz całościowej zmiany polityki przestrzennej, generując nieprzewidywalne obciążenia finansowe dla budżetu Gminy Miasto Golub-Dobrzyń. Inwestycja w negatywny sposób wpłynie na lokalną sieć drogową i obsługę komunikacyjną terenów, stanowić będzie linię podziałową, utrudniającą komunikację w mieście. Konieczność wybudowania licznych obiektów inżynieryjnych, takich jak tunele, wiadukty oraz drogi dojazdowe, wpłynie negatywnie na komunikację i utrudni przemieszczanie się mieszkańców.
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione argumenty, Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia wnosi stanowczy sprzeciw wobec budowy linii kolejowej związanej z realizacją zadnia pn. „Opracowanie Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomicznego (STEŚ-R) inwestycji pn. „Budowa linii kolejowej nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk–Grudziądz–Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej nr 5 na odc. Grudziądz–Gdańsk” we wszystkich wskazanych dotychczas wariantach. Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia sprzeciwia się przebiegowi tej inwestycji w granicach miasta Golubia-Dobrzynia.
Jednocześnie Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia wyraża nadzieję, że dalsze prace nad przebiegiem wskazanej inwestycji będą konsultowane i uzgadniane z władzami Gminy Miasto Golub-Dobrzyń”.
 
 
 
 
  • SKM_C36823032311540
  • SKM_C36823032311550

« wstecz