Treść strony

SPRZECIW WOBEC PLANÓW BUDOWY LINII KOLEJOWEJ CPK NA TERENIE MIASTA GOLUBIA-DOBRZYNIA

W poniedziałek 6 marca br. odbyło się spotkanie on-line, dotyczące realizacji zadnia pn. „Opracowanie Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomicznego (STEŚ-R) inwestycji pn. „Budowa linii kolejowej nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk–Grudziądz–Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej nr 5 na odc. Grudziądz–Gdańsk”. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele spółki MZWiK w Golubiu-Dobrzyniu – Prezes Zarządu Piotr Sipak, kierownik ds. technicznych Marek Laskowski i główny księgowy Kamil Kopczyński oraz przedstawiciele Infra-Centrum Doradztwa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie: Monika Grzelak – zastępca kierownika projektu i Anna Dąbrowska-Banach, jak również projektanci zatrudnieni przez Infra-Centrum Doradztwa Sp. z o.o.
W wyniku tego spotkania, biorąc pod uwagę uzyskane w jego trakcie informacje, 21 marca 2023 r. Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia Mariusz Piątkowski z Prezesem MZWiK Sp. z o.o. Piotrem Sipakiem wystosowali pismo do Zarządu Spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., wyrażające sprzeciw wobec planowanego wstępnie przebiegu trasy linii kolejowej CPK przez teren miasta Golubia-Dobrzynia. Sprzeciw został wysłany również do wiadomości: Prezesa Rady Ministrów, Ministra Infrastruktury, Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Infra-Centrum Doradztwa Sp. z o.o., oraz Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
W treści pisma czytamy:
„Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia Mariusz Piątkowski oraz Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Golubiu-Dobrzyniu zgłaszają zdecydowany sprzeciw planowanej budowie linii kolejowej nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk–Grudziądz–Warlubie przebiegającej przez tereny miasta Golubia-Dobrzynia oraz strefy ochronnej ujęcia wód podziemnych „Białkowo” w Golubiu-Dobrzyniu, gmina Golub-Dobrzyń, powiat Golub-Dobrzyń, województwo kujawsko-pomorskie.
Rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla inwestycji pn. „Budowa linii kolejowej nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej na odc. Grudziądz-Gdańsk” planowana jest przez obszar działalności Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Golubiu-Dobrzyniu (dalej: MZWiK Sp. z o.o. w Golubiu-Dobrzyniu) polegającej na ujęciu wód podziemnych przeznaczonych do zaopatrzenia miasta Golubia-Dobrzynia oraz części gminy Golub-Dobrzyń w wodę pitną.
Zgodnie z rozporządzeniem nr 2/2020 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 21 lutego 2020 roku, na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. z 2019 r. poz. 1464) oraz art. 135 ust. 1 pkt w związku z art. 137 ust. 1, ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne (Dz.U. z 2018 r. poz. 2268 oraz z 2019 r. poz.: 125, 534,1495 oraz 2170) na w/w terenie została ustanowiona w § 1 strefa ochronna ujęcia wód podziemnych „Białkowo” w Golubiu-Dobrzyniu, gmina Golub-Dobrzyń, powiat Golub-Dobrzyń, województwo kujawsko-pomorskie składająca się w pkt. 1 z terenu ochrony bezpośredniej ujęcia wód podziemnych oraz w pkt. 2 terenu ochrony pośredniej ujęcia wód podziemnych wraz z wyznaczonym obszarem ochrony pośredniej o zaostrzonych rygorach ochrony. Dalej w § 4 pkt 1 na terenie ochrony pośredniej zakazuje się: ppkt 12 lokalizowania nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz pkt 2 ppkt 2 wykonywania odwodnień budowlanych lub górniczych z wyjątkiem odwodnień związanych z rozbudową lub modernizacją infrastruktury technicznej ujęcia wody „Białkowo” o ile postępowanie w sprawie oceny danego przedsięwzięcia na środowisko, nie wykaże zagrożenia mogącego powodować pogorszenia jakości wody.
W ocenie Burmistrza Miasta Golubia-Dobrzynia oraz MZWiK Sp. z o.o. w Golubiu-Dobrzyniu trasa projektowanej linii kolejowej przechodząca przez tereny ochrony pośredniej o zaostrzonych rygorach jest lokalizowaniem nowego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko (zakaz wykonywania odwiertów, zakaz wykonywania odwodnień).
Studnie głębinowe z których dostarczana jest woda pitna do aglomeracji miejskiej Golubia-Dobrzynia usytuowane są na głębokości 25 m, poziom warstwy wodonośnej w otworach studziennych występuje już na głębokości 6 m od powierzchni terenu co przy głębokich odwiertach inwestycyjnych skutkuje zagrożeniem dotarcia do strefy wapiennej i zasolenia warstwy wodonośnej. Ponad to ryzyko awarii lub wypadku na planowanym torowisku mającym przebiegać przez strefę ochronną ujęcia wody „Białkowo” może doprowadzić w przyszłości do skażenia całego terenu pozbawiając jednoczenie mieszkańców Miasta Golubia-Dobrzynia dostępu do wody pitnej.
(…) Wobec powyższego, Burmistrz Miasta Golubia-Dobrzynia Mariusz Piątkowski oraz reprezentujący Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Golubiu-Dobrzyniu Prezes Zarządu Piotr Sipak w trosce o dobro mieszkańców oraz realne zagrożenie skażenia wody pitnej zasilającej aglomerację miejską Golubia-Dobrzynia składają zdecydowany sprzeciw lokalizacji linii kolejowej w strefie ochrony bezpośredniej oraz pośredniej ujęć wód podziemnych „Białkowo”.
Na marginesie wskazać należy, że również drugi przedstawiony wariant przebiegu linii kolejowej zaplanowany został w pobliżu strategicznej infrastruktury Miasta Golubia-Dobrzynia, tj. w rejonie oczyszczalni ścieków. Zarówno budowa, jak również eksploatacja linii kolejowej w tym rejonie będzie oddziaływać negatywnie na wskazaną infrastrukturę miasta Golubia-Dobrzynia, chociażby poprzez wykonywane prace ziemne a w dalszym okresie poprzez oddziaływanie drżeń w związku z eksploatacją tej linii kolejowej. Tym samym uznać należy, że przebieg linii kolejowej w tym rejonie winien zostać ponownie przeanalizowany, a wręcz uznać należy za niezasadny przebieg linii kolejowej w tym wariancie.
Za złożeniem niniejszego sprzeciwu przemawia również fakt, iż przedstawione oba warianty przebiegu linii kolejowej przechodzą przez tereny mieszkaniowe”.
  • Pismo CPK.1

« wstecz